MENYOKONG BANTAHAN PERTUBUHAN KERJASAMA ISLAM (OIC), KUMPULAN NEGARA-NEGARA ARAB DAN KUMPULAN AFRIKA TERHADAP PERBINCANGAN PANEL ORIENTASI SEKSUAL DAN IDENTITI JANTINA (SOGI)

Kenyataan Media – 25 April 2012

1)      Kami, mewakili Allied Coordinating Committee of Islamic NGO’s (ACCIN) dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) ingin menyatakan sokongan penuh terhadap bantahan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) bagi pihak Malaysia dan Negara-Negara Anggotanya dalam kenyataaannya berhubung perbincangan panel mengenai “diskriminasi dan keganasan berdasarkan orientasi seksual dan identiti jantina (Sexual Orientation and Gender Identification, SOGI)” pada 7 Mac 2012 dalam Sesi Ke-19 Majlis Hak Asasi PBB, Geneva, Switzerland.

2)      Kami turut menyokong penuh tindakan OIC, Negara Arab dan Kumpulan Afrika yang bertindak keluar dari dewan sebagai bantahan keras kepada panel SOGI tersebut sedari awal perbincangan panel. Kami juga menghargai semua kenyataan NGO-NGO dan institusi-institusi agama dalam dan luar negara serta sejumlah negara anggota PBB, termasuk Vatican City yang turut menolak SOGI sebagai hak asasi.

3)      SOGI ditolak oleh warga dunia dan juga Malaysia kerana istilahnya bersifat kabur dan mengelirukan dan tiada definisi yang dipersetujui serta tiada asas perundangan dalam undang-undang antarabangsa, rantau dan negara. Tiada agama menerima istilah SOGI yang turut merangkumi makna seks sejenis (homoseks), seks tanpa perkahwinan (zina), seks dengan kanak-kanak (pedofil) dan seks dalam keluarga (sumbang mahram). Kegiatan seks di luar tabie akan menggugat institusi keluarga yang diterima sebagai kumpulan sosial yang asas dan semulajadi (fitrah).

4)      Kami juga mengutuk percubaan bersistematik oleh sesetengah negara dan kumpulan tertentu (khasnya LBGT) untuk memperkenalkan SOGI dalam sistem PBB dan kenegaraan Malaysia. Percubaan ini tidak selari dengan sambutan Minggu Keharmonian Antara Penganut Agama Sedunia yang menghendaki agama berperanan sebagai penyelamat, termasuk dalam isu hak asasi manusia.

5)      Kami mengharapkan perbincangan meja bulat terdahulu mengenai “diskriminasi dan keganasan berdasarkan orientasi seksual dan identiti jantina”, “kumpulan minoriti seksual” dan seumpamanya, menjadi yang terakhir di SUHAKAM. SUHAKAM juga wajar lebih berhati-hati dalam penerbitan Laporan Tahunan SUHAKAM agar tidak dilihat turut mengiktiraf atau menyokong SOGI sebagai hak asasi, sebagaimana turut dilaporkan di Asia Pasific Forum of National Human Rights Institutions (APF) dan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB).

6)      Kami, ACCIN dan MAPIM, mencadang dan menawarkan kerjasama bagi mengadakan suatu majlis persefahaman yang melibatkan pelbagai pihak, tanpa mengira agama, bangsa, kecenderungan politik dan pertimbangan lain, bagi menzahirkan sokongan terhadap kenyataan OIC yang membantah panel SOGI tersebut. Tujuan Majlis ini adalah untuk tindakan positif pihak berkepentingan, termasuk dalam membimbing individu bermasalah SOGI dan sebagai barisan menghadapi lobi sosiopolitik Gerakan Homoseksual dari dalam dan luar negara.

 

DATUK ZAINAL ABIDIN BIN AB. KADIR
Pengerusi ACCIN

CIKGU AZMI BIN ABDUL HAMID
Setiausaha Agung MAPIM

 

AHLI GABUNGAN ACCIN DAN MAPIM

 

  1. ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia)
  2. Al-Hidayah (Persatuan Dakwah Islamiah & Kebajikan Saudara Baru India Se-Malaysia)
  3. Al-Hunafa (Persatuan al-Hunafa’)
  4. AMAL (Yayaan Amal Malaysia)
  5. ASB (Aqsa Syarif Berhad)
  6. Darul Fitrah (Persatuan Darul Fitrah)
  7. Darusshifa’ (Persatuan Kebajikan & Pengubatan Islam Malaysia)
  8. FORUM (Forum Umat Islam Pulau Pinang)
  9. GEPIMA (Pergerakan India Muslim Malaysia)
  10. IIS (Islamic Information and Services Foundation)
  11. IKRAM (Pertubuhan IKRAM Malaysia)
  12. IMAN (Interactive Muslimah Association)
  13. ISMA (Ikatan Muslimin Malaysia)
  14. ITMAM (Yayasan Itmam)
  15. JAMAIY (Jaringan NGO Islam Perak)
  16. JAM’IYAH (Persekutuan Seruan Islam Selangor & W.P)
  17. JAM’IYAH (Persekutuan Seruan Islam Perak)
  18. JIM (Jemaah Islam Malaysia)
  19. MACMA (Malaysian Chinese Muslin Association)
  20. MAMPAT (Pusat Aduan Mampat)
  21. MUAFAKAT (Pertubuhan Muafakat Rakyat Sejahtera)
  22. MUAFAKAT (Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia)
  23. PAKSI
  24. PBMIIT (Persatuan Bekas Mahasiswa Islam Timur Tengah)
  25. PM (Pemuda Masjid) 
  26. PERKIM (Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia)
  27. PGPO (Perdana Global Peace Organisation)
  28. PKPIM (Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia)
  29. PUM (Persatuan Ulama’ Malaysia)
  30. RICOI (Research and Information Centre on Islam)
  31. SALIMAH (Pergerakan Muslimah)
  32. SHURA (Sekretariat Himpunan Ulama’ Rantau Asia)
  33. TERAS (Teras Pengupayaan Melayu)
  34. WADAH (Wadah Pencerdasan Umat Malaysia)
  35. WAMY (World Assembly of Muslim Youth)
  36. HALUAN (Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia)
  37. WEHDAH (Jaringan NGO Kedah)

 

About MuhibahMalaysia
ACCIN is the acronym for the Allied Coordinating Committee of Islamic NGOs, a body registered under the Societies Act,1966. RICOI is a founder member of ACCIN, which is an umbrella body comprising of Islamic NGOs which are dedicated to and have as one of its main objectives the propagation of Islam. ACCIN Members: MUAFAKAT, ABIM, Darul Fitrah, JIM, MACMA, IIS, RICOI, Al-Hidayah, ISMA, Al-Hunafa, IMAN, Jam’iyah, Darusshifa, WAMY, GEPIMA, PUM and PERKIM.

Leave a comment